6 redenen om vandaag nog met Mailchimp te starten
Nieuwsbrieven versturen naar je klanten ouderwets? No way! E-mailmarketing is op het moment een van de meest effectieve vormen van marketing.
Daarnaast maken nieuwsbrieven het mogelijk om een relatie op te bouwen met je klanten.
Doordat jouw nieuwsbrief wekelijks in iemands mailbox beland, denken zij iedere keer weer aan jouw bedrijf. Daarnaast leren ze je bedrijf steeds beter kennen en kun je als bedrijf je kernwaarden steeds blijven overbrengen op je klanten. Zo krijgen zij een vertrouwd gevoel bij jouw bedrijf en zullen ze je zeker aanraden bij vrienden en familie. En dat is wat je wilt, toch?!
Goed, genoeg over de toegevoegde waarde van nieuwsbrieven. Het mag duidelijk zijn dat ik groot voorstander ben van het inzetten van nieuwsbrieven, zeker gezien de kleine moeite die het hoeft te kosten. Er zijn namelijk een aantal online programma’s die het maken van nieuwsbrieven een stuk gemakkelijker voor ons maken. Mailchimp is er hier één van. Uit ervaring zou ik iedereen aanraden om met dit programma te beginnen. Wil je weten waarom? Lees snel verder!
De voordelen van Mailchimp op een rijtje:
1. Simpel in te richten
Mailchimp maakt het voor beginners erg gemakkelijk om een nieuwsbrief in te richten. Ze maken gebruik van een sleepsysteem, waarmee je de verschillende onderdelen van je nieuwsbrief gemakkelijk kunt uitkiezen en naar de gewenste plek kunt slepen.
2. Alles wijst zichzelf
Mailchimp heeft ervoor gekozen om haar dashboard erg simpel te houden, waardoor iedere beginner binnen no-time aan de slag kan met zijn nieuwsbrief. Je hebt de opties om een klantenlijst aan te maken met e-mailadressen, om te beginnen met het maken van een template of te starten met een mailing. Er staan geen overbodige opties in het menu, wat het erg overzichtelijk maakt.
3. E-mail automatisering
Krijg jij wel eens een welkomstmailtje als je je inschrijft voor een nieuwsbrief? Of krijg je wel eens een presentje in je mailbox op je verjaardag? Dit zijn vormen van e-mail automatisering. Gelukkig biedt Mailchimp dit ook aan. Zodra iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, zorgt Mailchimp ervoor dat hij of zij een welkomstmailtje krijgt, een presentje met zijn of haar verjaardag ontvangt en wordt hij of zij herinnerd aan een achtergelaten winkelmandje.
4. Veel gratis opties
Vaak kun je een programma gratis proberen, maar beperkt dit zich tot een aantal opties dat je op 2 handen kunt tellen. Mailchimp daarentegen biedt ontzettend veel gratis opties. Het blijft namelijk gratis als je maandelijks niet meer dan 2000 nieuwsbrieven verzend. Uiteindelijk kun je hier tot zo’n 12.000 mails per maand mee versturen.
5. Makkelijk te koppelen
Mailchimp is makkelijk te koppelen aan programma’s die je misschien al gebruikt voor je bedrijf, zoals Facebook, WordPress, Google Analytics en Google Ads.
6. Meten is weten
Nieuwsbrieven versturen kan je bedrijf een flinke boost geven. Maar dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je meet of dit ook echt gebeurt. Mailchimp geeft je duidelijke statistieken waaruit je kunt concluderen wat er wel en niet werkt. Welke onderwerpen worden het meest gelezen? Klikken lezers liever op een button of een link? Met deze statistieken kun jij nóg meer uit je nieuwsbrieven halen.
Verstuur jij al nieuwsbrieven naar je klanten? En welk programma gebruik jij hiervoor het liefst? Let me know!
Liefs, Marcia