Bedrijven hebben het zwaar. Ze hebben te kampen met beperkende maatregelen, wat de bedrijfsvoering lastig maakt. Het ergste is nog dat we niet weten hoe lang dit gaat duren. Enkele sectoren mogen sinds deze week langzaam beginnen met juichen, maar voor sommige sectoren is het nog steeds afwachten. Daarom is het belangrijk om je doelgroepen duidelijk te informeren op Google. Maar hoe? Ik geef je vijf tips!
Tip 1. Informeer je klanten over het aangepaste beleid van je bedrijf
Mocht je nog niet bekend zijn met Google Mijn Bedrijf: dit geeft je de mogelijkheid om op een snelle manier te schakelen met je klanten. Het kan zijn dat jij je bedrijf nog niet hebt geclaimd op Google, doe dit dan eerst. Google Mijn Bedrijf geeft je de mogelijkheid om posts te plaatsen met belangrijke updates voor je klanten. Normaalgesproken wordt dit gebruikt voor een tijdelijke update, zoals bijvoorbeeld een evenement of een speciale actie. Maar in deze coronatijd is dit de ideale oplossing om korte updates te geven over de ontwikkelingen rondom jouw bedrijf. Google heeft inmiddels zelfs de optie om een speciaal Covid-19 label te geven aan je post.
Tip 2. Voer je aangepaste openingstijden in
Afhankelijk van de sector waarin jouw bedrijf actief is, kan het zijn dat je bedrijf tijdelijk gesloten is, of bijvoorbeeld aangepaste openingstijden heeft. Ook dit kun je doorvoeren in Google Mijn Bedrijf. Het is ook mogelijk om tijdelijk aangepaste openingstijden in te voeren, zodat het duidelijk is voor de klant dat deze openingstijden slechts tijdens de coronacrisis geldt.
Tip 3. Laat zien dat jouw bedrijf is aangepast aan de RIVM-richtlijnen
Op dit moment zijn we allemaal een beetje onzeker welke plekken veilig zijn om te bezoeken. Want ‘vermijd drukte’ is nog steeds de regel. Hoe handig zou het dan zijn dat je op Google al kunt zien of een winkel, restaurant, salon of welk bedrijf dan ook zijn inrichting heeft aangepast op de 1,5 meter maatschappij? Voeg dus vooral wat extra foto’s toe in Google Mijn Bedrijf, zodat klanten het vertrouwen krijgen dat het veilig is in jouw zaak.
Tip 4. Reageer op de veelgestelde vragen
Google Mijn Bedrijf geeft je de mogelijkheid om te reageren op veelgestelde vragen die mensen hebben rondom jouw bedrijf in coronatijd. Zorg dat je hierop reageert, zo kunnen andere klanten namelijk snel zien wat de huidige situatie is. Scheelt jou hoogstwaarschijnlijk een groot aantal telefoontjes en mails 😉
Tip 5. Geef updates over evenementen
Heeft jouw bedrijf evenementen op de agenda staan? Zorg dan dat je je klanten hier tijdig over informeert, ook via Google. Gaan ze op een aangepaste manier door, zijn ze uitgesteld of zijn ze helemaal geannuleerd? En in dat laatste geval: hoe krijgen klanten hun geld terug? Hiervoor kun je de special announcement van Google gebruiken. Hierbij stel je klanten op de hoogte én kun je aangeven wat er met het evenement gebeurd. Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf, klik dan hier. Welke belangrijke updates heb jij al doorgevoerd voor je bedrijf in Google?
0 reacties